شناخت ایسیو ها | مشکلات انواع ایسیو

By elyas فوریه 19, 2024
ایسیو ماشینعکس ایسیو ماشین

یک تعریف کلی در مورد ایسیو …

تمام قطعات خودروهای قدیمی و کهن به صورت مکانیکی بود و خبری از پردازنده‌ها درقطعات و سیستم این خودرو‌ها نبود. پیشرفت تکنولوژی، ساختار داخلی خودروها را دگرگون کرد به گونه‌ای که رفته رفته از پردازنده‌ هایی در خودرو استفاده شد تا کار هماهنگ کردن قطعات را راحت تر کند. این پردازنده‌ها در گذر زمان تغییرات بسیاری داشتند و بین نسخه ابتدایی و پیشرفته آن تفاوت بسیاری است. ای سی یو که همان کامپیوتر خودرو است که وظیفه کنترل و هماهنگی بین بخش‌های مختلف را به عهده دارد. Electronic Control Unit یا ECU با تعدا زیادی سنسور در بخش‌های مختلف موتور و خودرو در ارتباط است. سنسورهای خودرو اطلاعات را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و براساس این اطلاعات، دستوری را از کامیپوتر خودرو دریافت می‌کنند. در واقع سنسورها به دستوراتی که از ای سی یو مخابره می‌شود عمل می‌کنند. در صورتی که کامپیوتر خودرو با مشکلی مواجه شود، سنسورها از کار می‌افتند یا به درستی عمل نمی‌کنند. تعداد سنسورها در خودرو‌های امروزی بسیار زیاد است و هرچه این سنسورها بیشتر باشد تشخیص شرایط خودرو توسط کامپیوتر آسانتر می‌شود.

 

برند های معروف در ایسیو ها

 

  • کروز

    ایسیو کروز CGE noflash تکسوز محصولی از شرکت ایرانی کروز میباشد. ایسیو کروز CGE noflash تکسوز روی تمامی خودروهای پراید،پراید وانت،مزدا وانت ایرانی،نیسان زامیاد،پژو ۴۰۵،پژو پارس،سمند،۲۰۶ ایرانی ،رانا و سمند EF7 از لحاظ سخت افزاری ایسیو کاملا یکسان میباشند و تنها با پروگرامینگ دامپ و فایل مناسب هر خودرو استفاده می‌شود.

  • والئو

ایسیو والئو : ایسیو والئو SLC را می‌توان تنها با پروگرامینگ و تغیرات نرم افزاری روی خودروهای پراید،پیکان وانت و خودروی 206 فرانسوی تیپ ۲ دریچه گاز سیمی نصب و استفاده کرد. ایسیو والئو slc دارای حافظه فلش دائم از نوع داخلی میباشد یعنی بدون فلش. ایسیو والئو slc دارای حافظه موقت ایپرام به شماره ۹۵۱۶۰ میباشد ایسیو والئو SLC را می‌توان تنها با پروگرامینگ و تغیرات نرم افزاری روی خودروهای پراید،پیکان وانت و خودروی 206 فرانسوی تیپ ۲ دریچه گاز سیمی نصب و استفاده کرد. ایسیو والئو slc دارای حافظه فلش دائم از نوع داخلی میباشد یعنی بدون فلش. ایسیو والئو slc دارای حافظه موقت ایپرام به شماره ۹۵۱۶۰ میباشد.

 

  • ساژم

ایسیو ساژم انواع گوناگونی دارد که به آن ها اشاره می کنیم

ایسیو ساژم SL96

– ایسیو ساژم sagem 10 s2000

– ایسیو ساژم sagem  ۳G s2000

– ایسیو ساژم sagem 2A s2000

– ایسیو ساژم sagem 11 s2000

– ایسیو ساژم sagem 3E s2000

– ایسیو ساژم sagem 35 s2000

– ایسیو ساژم sagem 3F s2000

– ایسیو ساژم sagem 2B s2000

– ایسیو ساژم sagem 3A s2000

 

  • کانتیننتال

ایسیو کنتینتال : ایسیو زیمنس کنتیننتال تکسوز معمولی غیر شبکه روی تمامی محصولات ایرانخودرو و سایپا با موتور از نوع تکسوز و سیستم الکترونیک و ارتباطی غیر شبکه(معمولی) از سالهای ۸۵ تا ۹۲ استفاده شده است. ایسیو زیمنس کنتیننتال معمولی تکسوز غیر شبکه دارای حافظه فلش خارجی از نوع ۴۴ پایه با نام ۲۹f400bb و ۲۹f۴۰۰fb میباشد

 

  • زیمنس

ایسیو زیمنس به چهار درسته تقسیم می شود:

1- ایسیو زیمنس معمولی

2- ایسیو زیمنس بایفیول

3- ایسیو زیمنس  VDO. CONTINENTAL

4- ایسیو زیمنس CIM

کامپیوتر ماشین

 

  • بوش

ایسیو بوش :ایسیو بوش (یا به عبارت دیگر سیستم الکترونیکی کنترل موتور) یک سیستم کنترل الکترونیکی است که برای بهبود کارایی و کاهش آلایندگی موتور خودروها استفاده می‌شود. این سیستم اطلاعاتی را از سنسورهای مختلف دریافت کرده و با توجه به شرایط موتور و محیط، شروع به کنترل و تنظیم فشار سوخت و هوا در موتور می‌کند.

  • اسست

ایسیو اسست :ایسیو ssat xu7 پلاس تک سوز روی خودروهای پژو پارس و پژو ۴۰۵ با موتور و پیشرانه XU7 پلاس و سیستم برق و الکترونیک از نوع شبکه به کار می‌رود. ایسیو ssat .xu7 پلاس تکسوز خودروهای پژو پارس و پژو ۴۰۵ دارای حافظه فلش داخلی یعنی بدون فلش و میکرو از نوع بزگ میباشد.

 

  • دلفی

ایسیو دلقی : ایسیو دلفی MT20U2 سوکت سفید کاپرا دارای حافظه دائم فلش داخلی یعنی بدون فلش میباشد. ایسیو دلفی MT20U2 سوکت سفید کاپرا از طریق کابل obd،از طریق روش جی تگ و پروتکل کاتک برنامه‌ریزی و پروگرامینگ می‌شود. ایسیو دلفی MT20u2 سوکت سفید کاپرا به دو صورت خام و بدون کد عرضه میگردد.

 

  • یوفین

ایسیو یوفین : این سیستم ترمزی از یک بلوک ترمز کنترل الکترونیکی (ECU)، سنسورهای ترمز، ماژول های هیدرولیکی و پمپ های فشار هیدرولیکی تشکیل شده است. بلوک ترمز ABS UFIN به دلیل داشتن سیستم کنترل الکترونیکی، قابلیت جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز کردن را داراست.

 

 مشکلات رایج در خرابی ایسیو…

 

  • روشن بودن چراغ موتور ماشین :

    یکی از ایرادات رایج در خرابی ایسیو روشن بودن چراغ موتور ماشین می باشد که بیشتر ایرادات در ماشین مربوط می شود به چراغ موتور

 

  • از دست دادن شتاب ماشین

    یکی دیگر از موارد که باعث فهمیدن خرابی ایسیو می باشد شتاب ماشین هست که برای فهمیدن این مطلب باید به یک متخصص مراجعه کرد. پیشنهاد ما به شما وب سایت اتونیک هست که به صورت حرفه ای شما را راهنمایی می کنند

 

  • از کار افتادن موتور خودرو :

    مورد بعدی که باید به آن اشاره کرد از کار افتادن موتور خودرو ست که اگر این مورد رخ دهد باعث از کار افتادن تمام ماشین می شود در این صورت یا مشکل از ایسیو و یا مشکل تخصصی دارد که به تعمیر کار مراجعه کنید

 

  • افت ناگهانی در مصرف سوخت :

    در مورد بعد افت ناگهانی مصرف سوخت خودرو شماست که در این صورت بعد از چند روز که متمعا شدید ایراد ایسیو هست بعد ایسیو خود را تعویص یا ترمیم کنید

 

  • عملکرد ضعیف موتور :

    مورد بعدی عملکرد ضعیف موتور خودرو می باشد که زمانی پدال گاز رو فشار می دهید باید متوجه ضعف موتور می شوید که چه مقدار موتور زور دارد اگر که دیدید معلوم نمی شود باید به حرکت ادامه دهید تا ببینید چهگونه موتور حرکت می کند اگر که دیدید ماشین در دنده یک زور انچنان رو ندارند می توان گفت که مشکل در ایسیو خودرو می باشد.

 

  • روشن نشدن خودرو :

    مورد بعدی مشکلات در خرابی ایسیو روشن نشدن خودرو می باشد. همان طور که می دانید اگر ماشین استارت نخورد مشکل در برق موتور خودرو ست. و تنظیم برق خودرو اصلی ترین کار ایسیو خودرو ست اگر دیدید که این مشکل پیش آمد باید ایسیو خود رو چک کنید

 

  • گرم شدن بیش از حد ایسیو :

    یکی دیگر از مشکلات در خرابی ایسیو گرم شدن بیش از حد ایسیو هست که زمانی که ماشین استارت بد یا با ایراد می خورد مشکل در ایسیو خودرو است. در ایسیو به دلیل اصلی ترین منبع برق خودرو باید یک دمای متوسطی داشته باشد که باعث میشود lخرابی ایسیو نشود اگر متوجه ی گرمای زیاد در ایسیو شدید باید

 

  • باطری خراب :

    مورد آخر در مشکلات ایسیو خرابی باطری است که اگر برق باطری دچار مشکل شود. برف ماشین به ایسیو نمی رسد و تمام ماشین دچار اختلال می شود و  استارت ماشین از کار می افتد و ماشین روشن نمی شود.

 

داخل ایسیو

 

نکاتی در انواع ایسیو ها..

 

1– ECU MM8P
سمند مدل 80
پارس و 405 مدل 79
نکته: موتور مورد استفاده در این خودروها از نوع XU7 می باشد و دارای یک کانکتور 35 پایه می باشد.

 

2– ECU 6LPB
پژو 407
نکته: این نوع کامپیوتر دارای سه کانکتور 112 پایه می باشد.

 

3– ECU 4MB2
پژو 607
نکته: این نوع ECU دارای سه کانکتور 112 پایه می باشد.

 

4– ECU SL96
سمند مدل 81 و 82
پارس و 405 مدل 81 و 82
پیکان مدل 82 و 83
آردی مدل 82 و 83
نکته: بطور کلی می توان گفت از SL96 و محصولات قدیمی تولیدی سال های 80 تا 82 استفاده شده است.
برچسب آبی رنگ مورد استفاده در سمند، پارس و 405 می باشد.
برچسب صورتی رنگ مورد استفاده در پژو آردی می باشد.
برچسب سبز رنگ مورد استفاده در پیکان می باشد.

 

ECU S2000 –5

سمند مدل 82 و 83
پارس و 405 مدل 82 و 83
پراید مدل 82 و 83 با کد 11000
پراید مدل 85 با کد 12000
پراید مدل 86 با کد 13000 و برد الکترونیکی والئو
نکته: این نوع ایسیوها برای راه اندازی فن ها نیاز به یونیت فن جداگانه دارند و بدون سیستم ایمولایزر هستند. مقداری از ایسیو ها زود دشار گرمای زیاد می شود که برای سرد کردن این ایسیو ها باید یک یونیت فن جدا گانه باید سوار کنیم، اگر سوار نکنیم دچار اختلال می شود ولی دلیل استقبال این ایسیو این است که خودش فن قوی دارد و نیاز به فن جدا گانه نیست.

 

ECU S2000 –6

پیکان و پیکان وانت مدل 82 و 83
آردی مدل 82 و 83 با علامت RD
نکته: این نوع کامپیوترها برای راه اندازی فن ها نیاز به یونیت فن جداگانه دارند و بدون سیستم ایمولایزر هستند. در ادامه سیستم ایموبلایزر رو کامل توضیح دادیم که همین قدر بگم که باعث امنیت سایت می شود.

 

ECU S2000 –7

پژو 206 مالتی پلکس مدل های قبل از 85
نکته: این کامپیوتر بر روی پژو 206های تیپ 2 و 3 دارای دریچه گاز سیمی و کاتالیت مورد استفاده قرار گرفته است.
اگر عبارت K6D در VIN کد پژو 206 قبل از 85 مشاهده شود کامپیوتر مورد استفاده ساژم می باشد.
اگر عبارت KFW در VIN کد پژو 206 قبل از 85 مشاهده شود کامپیوتر مورد استفاده والئو می باشد.
موتور مورد استفاده در این پژو 206ها ازنوع tu3 می باشد.
این نوع 206ها دارای یک کانکتور اضافی برای نصب سنسور اکسیژن دوم هستند.

 

ECU S2000 –8

پژو 206 مالتی پلکس قدیمی مدل های قبل از 85
نکته: این ایسیو بر روی پژو 206های تیپ 2 و 3 دارای دریچه گاز سیمی و بدون کاتالیست مورد استفاده قرار گرفته است.
این نوع 206ها دارای یک کانکتور اضافی برای نصب سنسور اکسیژن دوم هستند.
موتور مورد استفاده در این پژو 206ها از نوع (K6D (TU3 می باشد.

 

ECU S2000-23/S2000-25/S2000-32/S2000 –9

پژو 206 غیر مالتی پلکس قدیمی
نکته: این ECUها بر روی پژو 206های تیپ 1 معمولی مورد استفاده قرار گرفته اند.
این نوع پژو 206ها دارای یک کانکتور اضافی برای نصب سنسور اکسیژن دوم هستند.
موتور مورد استفاده در این پژو 206ها از نوع (K6D (TU3 می باشد.

 

10– ECU S2000-LC

سمند مدل 83 و 84 با علامت LC و برد الکتریکی ساژم
سمند مدل 85 و 86 با علامت LC
پارس و 405 مدل 84
نکته: این نوع ECUها برای راه اندازی فن ها نیاز به یونیت فن جداگانه ندارند و بدون سیستم ایموبلایزر هستند.در مورد بعدی سیستم ایموبلایزر کاملا توضیح دادیم. همین قدر از سیستم ایموبلایزر بگم که باعث امنیت خودرو می شود.

 

11– ECU S2000-10ILC

پارس و 405 مدل 86
نکته: این ECUها برای راه اندازی فن ها نیاز به یونیت فن جداگانه ندارند و دارای سیستم ایموبلایزر هستند. ایموبلایزر (به انگلیسی: immobiliser or immobilizer ) یک سیستم امنیتی الکترونیک است که در خودروها نصب می‌شود و اگر از سوییچ اصلی خودرو استفاده نشود از روشن شدن خودرو جلوگیری می‌کند.

12– ECU S2000-SLC

پارس و 405 مدل 85
پارس و 405 مدل 78 و 88

نکته: این ECUها دارای سیستم ایموبلایزر هستند. سیستم ایموبلایزر (به انگلیسی: immobiliser or immobilizer ) یک سیستم امنیتی الکترونیک است که در خودروها نصب می‌شود و اگر از سوییچ اصلی خودرو استفاده نشود از روشن شدن خودرو جلوگیری می‌کند. و ایسیو بخاطر همین امنیتی بودش هست که مهبوب شده است

13– ECU S2000-PL4

آردی مدل های 84 و 85 و 86
پژو 206 تیپ 2 و 3 قبل از 85

نکته : ایسیو والئو S2000 pl4 fc5(ILC) دارای حافظه دائم فلش داخلی یعنی بدون فلش میباشد. ایسیو والئو S2000 pl4 fc5(ILC) دارای حافظه موقت ایپرام به شماره ۹۵۱۶۰ میباشد. ایسیو والئو S2000 pl4 fc5(ILC) از طریق کابل obd، روش جی تگ و پروتکل کاتک برنامه‌ریزی و پروگرامینگ می‌شود.

14– ECU S2000-CNG

پارس و 405 دوگانه سوز مدل 85

نکته: این ECUها در خودروهای دوگانه با ECU گاز SAX500 مورد استفاده قرار گرفته اند. و بیشتر در خانواده ایران خودرو مورد استقبال قرار گرفته است این ایسیو در خودرو های دوگانه سوز می شود راه اندازی کرد و در

 

15– ECU S3000

مگان 2000 (گیربکس اتومات)

مگان 1600 (گیربکس دستی)

نکته : تفاوت مگان 2000 و مگان 1600مدل 2000 دارای قدرت 136 اسب بخار است؛ اما قدرت مدل رنو 1600 به 115 اسب بخار محدود می‌شود. هر دو مدل رنو 2000 و رنو 1600 دارای شتاب صفر تا 100 برابر با 11.1 ثانیه هستند؛ اما حداکثر سرعت مدل 2000 معادل با 195 کیلومتر بر ساعت و مدل 1600 برابر با 193 کیلومتر بر ساعت است.Esfand 15, 1399 AP

16– ECU J34
پژو 206 مولتی پلکس بعد از 85
نکته: این نوع ECUها روی 206 مدل بهینه سازی شده TU3A با حجم CC1361 دارند و در مجموعه دریچه گاز آن ها موتور برقی دریچه گاز جایگزین استپر موتور جهت تنظیم دور آرام شده، مورد استفاده قرار گرفته اند. این 206ها شامل 206 هاچ بک، تیپ 2 و 3 با دریچه گاز برقی و 206 صندوق دار تیپ 5 و 6 (V6, V19, V20) می شود.
بطور کلی می توان گفت ECU والئو J34 جایگزین سری قدیمی و جدید S2000 در پژو 206 شده است.

برای سفارش محصول می توانید به صفحه لیست فروشگاه سر بزنید.

By elyas

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *